O procedurze podziału nieruchomości rolnych i leśnych decyduje ustawa z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomości (Dz. U. z 2010 r. nr 102, poz.651 z późn. zm.).
W zależności od wystąpienia określonych w ustawie przesłanek, konieczne będzie uzyskanie decyzji administracyjnej lub też podziału obędzie się bez wydania stosowanego dokumentu. Wskazać tutaj należy, iż przeprowadzenia postępowania administracyjnego zakończonego wydaniem decyzji administracyjnej zatwierdzającej podział nieruchomości rolnej lub leśnej będzie miało miejsce,w przypadku gdy nieruchomości nie są położone na obszarach przeznaczonych w planach miejscowych na cele rolne i leśne, oraz gdy brak jest planu miejscowego, a nieruchomości nie są wykorzystywane na cele rolne i leśne. Przy czym wydanie decyzji podziałowej będzie konieczne, nawet w stosunku do nieruchomości położonych w obszarach przeznaczonych w planach miejscowych na cele rolne i leśne, lub w przypadku braku planu miejscowego wobec nieruchomości wykorzystywanych na cele rolne i leśne, gdy w wyniku podziału nastąpi konieczność wydzielenia nowych dróg niebędących niezbędnymi drogami dojazdowymi do nieruchomości wchodzących w skład gospodarstw rolnych, albo gdy nastąpi wydzielenie działek gruntu o powierzchni mniejszej niż 0,3000 ha.
Jednocześnie wskazać tutaj należy, iż ustawodawca za nieruchomości wykorzystywane na cele rolne i leśne uznaje nieruchomości wykazane w katastrze nieruchomości jako użytki rolne albo grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione, a także wchodzące w skład nieruchomości rolnych użytki kopalne, nieużytki i drogi, jeżeli nie ustalono dla nich warunków zabudowy i zagospodarowania terenu. W przypadku, gdy konieczne będzie wydanie decyzji administracyjnej zatwierdzające podział nieruchomości, stosowny wniosek powinien został złożony wobec wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Do wniosku należy dołączyć:
1) dokumenty stwierdzające tytuł prawny do nieruchomości w szczególności oświadczenie przedstawiające aktualny stan wpisów w księdze wieczystej założonej dla nieruchomości;
2) wypis z katastru nieruchomości i kopię mapy katastralnej obejmującej nieruchomość podlegającą podziałowi;
3) decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, w przypadku braku planu miejscowego, jeżeli nieruchomość jest położona na obszarze nieobjętym obowiązkiem sporządzenia tego planu, i gdy podziału nieruchomości jest zgodny z warunkami określonymi w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu;
4) pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na podział tej nieruchomości, w przypadku nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków;
5) wstępny projekt podziału;
6) protokół z przyjęcia granic nieruchomości;
7) wykaz zmian gruntowych;
8) wykaz synchronizacyjny, jeżeli oznaczenie działek gruntu w katastrze nieruchomości jest inne niż w księdze wieczystej;
9) mapę z projektem podziału.
W przypadku braku przywołanych na wstępie przesłanek wskazanych w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomości, to podstawą do wprowadzenia zmian w ewidencji gruntów i budynków będzie operat podziałowy nieruchomości, który należy złożyć do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.
Adwokat Łukasz Kret
Zobacz także:
W dniu 29 listopada 2021r. radca prawny/doradca obywatelski Małgorzata Radej przeprowadziła warsztaty z zakredu edukacji prawnej dla mieszkańców gminy Biały Bór.