Często klienci pytają, czy mają zgłosić nabycie spadku w urzędzie skarbowym. Jest to zagadnienie mało znane, a zaniechanie tego obowiązku wiąże się z dużymi obciążeniami podatkowymi. Mianowicie w terminie 1 miesiąca należy zgłosić nabycie spadku we właściwym urzędzie skarbowym. Należy to zrobić wypełniając deklarację podatkową o nazwie SD 3. Obowiązek ten należy wykonać w terminie miesiąca od uprawomocnienia się postanowienia Sądu o nabyciu spadku. Jeżeli się jednak złożyło oświadczenie o nabyciu spadku przed Notariuszem, to termin miesięczny należy liczyć od dnia sporządzenia przez Notariusza aktu poświadczenia dziedziczenia.
Jeżeli klient tego nie dokona to urząd skarbowy z urzędy wyda decyzję o ustaleniu podatku, która zostanie doręczona i będzie ona wykonalna nawet gdy się wniesie odwołanie.
Podatek jest wyliczany przez urząd skarbowy według skali podatkowej i według kwoty wolnej od podatku.
Podatek jest obliczony od wartości nabytego majątku ponad kwotę wolną.
Kwoty wolne od podatku:
36 120 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do pierwszej grupy podatkowej,
27 090 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do drugiej grupy podatkowej,
5733 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do trzeciej grupy podatkowej.
Srednio są to kwoty podatku 3% od wartości nabytego spadku.
Zatem przy nabyciu spadku nie należy zapominać o złożeniu deklaracji podatkowej.