Podstawowe wymogi to wiek auta minimum 30 lat, 15 lat od zakończenia jego produkcji i 75 proc. oryginalnych części. Ale w niektórych województwach wymagane jest minimum 35 czy 40 lat, czasami odmawia się rejestracji aut, które na danym terenie są już popularne jako zabytki. Podstawowe wymagania wobec pojazdu zabytkowego to:

• minimalny wiek narzucony przez właściwego lokalnie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków (trzeba to sprawdzić na odpowiedniej stronie internetowej; jest to od 30 do 50 lat)

• produkcja zakończyła się minimum 15 lat temu (z lokalnym zastrzeżeniem jw.)

• składa się z min. 75 proc. oryginalnych części (w tym główne podzespoły)

• uzyskał pozytywną ocenę uprawnionego rzeczoznawcy • uzyskał ocenę Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków

• został poddany rozszerzonemu badaniu technicznemu w okręgowej stacji kontroli pojazdów.

Istnieje też możliwość, że taki status mogą uzyskać pojazdy niespełniające tych wymogów, np. wyprodukowane w małej ilości, z unikalnymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi, używane przez ważne osoby, związane z istotnymi faktami historycznymi czy wiernie odtworzone za pomocą historycznych metod. Zarejestrowanie auta na „żółtych tablicach” wymaga przejścia określonej procedury.

• Ustalenie kto jest właścicielem pojazdu,

• uzyskanie opinii rzeczoznawcy- Rzeczoznawca dokona oceny stanu technicznego pojazdu oraz stopnia zachowania oryginalnych części.

• Na podstawie opinii rzeczoznawcy należy przygotować kartę ewidencyjną zabytku techniki,

• Zebrane dotychczas dokumenty przedstawia się konserwatorowi zabytków,

• Samochód, nawet zabytkowy, musi być sprawny technicznie. Przy procedurze rejestracji konieczne będzie zatem badanie w okręgowej stacji kontroli pojazdów ,

• Rejestracja auta.