Pokazy są formą prezentacji i sprzedaży towarów. Sprzedawcy w ramach takich pokazów najczęściej oferują magiczne kule do prania, pościel ze szczęśliwego wielbłąda czy garnki które same gotują. Produkty te są zawsze oferowane po cenach kilka czy kilkanaście wyższych, znacznie odbiegających od cen rynkowych i są marnej jakości. Przykładowo cena kompletu pościeli może sięgać kilku tysięcy złotych, zaś cena kompletu garnków nawet kilkunastu tysięcy złotych. Tzw. „złotym klientem” jest zazwyczaj osoba w podeszłym wieku, nierozeznana w cenach, nie znająca realiów rynkowych i dająca się łatwo zmanipulować doskonale wyszkolonym prezenterom. Gdy taki konsument wraca do domu najczęściej albo sam żałuje zakupu albo rodzina uzmysławia mu nieracjonalność transakcji. I zaczyna zastanawiać się jak to odkręcić.
Czy może zrezygnować z zakupu, pomimo, że podpisał umowę i zabrał towar do domu?
Na szczęście odpowiedź jest twierdząca. Z pomocą przychodzi ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta. Konsument ma możliwość skorzystania z prawa do odstąpienia od umowy, a tym samym odzyskania pieniędzy. A to wszystko przede wszystkim za sprawą faktu, że pokazy takie są organizowane poza lokalem przedsiębiorstwa, najczęściej w hotelach, restauracjach czy w domu konsumenta.
W przypadku, gdy umowa została zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa, konsumentowi przysługuje 14 dni na odstąpienie od umowy bez podawania przyczyny i - co do zasady - bez ponoszenia kosztów. Termin ten należy liczyć od momentu faktycznego otrzymania towaru. Jeżeli otrzymał go od razu na pokazie, wtedy bieg terminu liczony jest od tego dnia. Gdy jednak towar został mu dostarczony w późniejszym czasie (np. przesyłką pocztową lub kurierem), wtedy termin liczony jest od momentu odbioru przesyłki.
Jeżeli konsument nie został poinformowany przez sprzedawcę o prawie odstąpienia od umowy, prawo to wygasa po upływie 12 miesięcy od dnia upływu 14-dniowego terminu na odstąpienie.
Aby zwrócić towar i odstąpić od umowy, konsument musi przygotować pismo, w którym oświadcza, że odstępuje od umowy i dostarczyć je sprzedawcy osobiście do lokalu firmy, pocztą tradycyjną, pocztą elektroniczną lub przez stronę internetową. Do zachowania terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem.
Sprzedawca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy. Jeżeli sprzedawca nie zaproponował, że sam odbierze rzecz od konsumenta, może wstrzymać się ze zwrotem płatności otrzymanych od konsumenta do chwili otrzymania rzeczy z powrotem lub dostarczenia przez konsumenta dowodu jej odesłania, w zależności od tego, które zdarzenie nastąpi wcześniej. Konsument ma obowiązek zwrócić rzecz sprzedawcy nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy, chyba że sprzedawca zaproponował, że sam odbierze rzecz. Do zachowania terminu wystarczy odesłanie rzeczy przed jego upływem.