Zdarzyło Ci się kupić coś przez internet a zawartość paczki nie spełniała Twojego oczekiwania albo okazała się nietrafionym prezentem? Może zakupiony towar przyszedł do Ciebie w złym rozmiarze lub nie był tak ładny jak Ci się wydawało?
A może kupiłeś coś podczas prezentacji, ponieważ dany produkt miał świetną cenę i szkoda było nie skorzystać z takiej promocji a dopiero po dłuższym namyśle doszedłeś do wniosku, że dana rzecz nie jest Ci w ogóle potrzebna?
Pamiętaj, jeśli Twój zakup przez internet okaże się nietrafiony albo, co gorsza kupisz go np. na pokazie pod wpływem chwili czy namowy - to nic straconego! Zawsze masz prawo do zwrotu zakupionego towaru, choć nie wszyscy sprzedawcy rzetelnie o tym informują. Zwrot nie jest uzależniony od zgody sprzedawcy!
Nie musisz podawać przyczyny zwrotu – to Twoje prawo! Możliwość odstąpienia od umowy zawartej na odległość reguluje Ustawa o prawach konsumenta z 30 maja 2014 r., która implementuje Dyrektywę UE 2011/83.
Kupujesz przez internet lub podczas prezentacji ?
- Masz 14 dni na poinformowanie sprzedawcy, że chcesz zwrócić towar (licząc od daty odbioru przesyłki lub zakupu na pokazie),
- Od zawiadomienia sprzedawcy o chęci zwrotu towaru masz kolejne 14 dni na jego odesłanie,
- Następnie sprzedający ma 14 dni od powiadomienia o zwrocie, żeby zwrócić Ci pieniądze.
(Sprzedawca może wstrzymać się z wypłatą do czasu otrzymania towaru lub dowodu jej odesłania).
Jak zwrócić towar zakupiony przez internet lub poza lokalem ?
Żeby odstąpić od umowy sprzedaży musisz złożyć sprzedawcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Możesz to zrobić na przykład:
- wypełniając formularz, który jest załącznikiem do ustawy o prawach konsumentów,
- korzystając ze wzoru udostępnionego przez UOKiK,
- za pomocą formularza internetowego dostępnego na stronie sprzedającego (w tym wypadku wymagane jest potwierdzenie sprzedawcy, że otrzymał odstąpienie od umowy).
Oświadczenie możesz wysłać pocztą, e-mailem lub złożyć osobiście u sprzedającego.
Ważne! Oświadczenie pocztą wyślij za potwierdzeniem odbioru, żeby mieć dowód odstąpienia od umowy.
Dobra wola sprzedawcy – zakupy stacjonarne.
Co do zasady polskie prawo nie daje Ci możliwości zwrotu pełnowartościowego towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym tylko dlatego, że się rozmyśliłeś albo, że rzecz przestała Ci się podobać.
Dzieje się tak dlatego, że gdy kupujesz coś w sklepie stacjonarnym możesz dokładnie obejrzeć dany towar, sprawdzić jego funkcję a w przypadku ubrań przymierzyć. Z tego względu sprzedawca nie zawsze daje Ci możliwość zwrotu zakupionego towaru. Jeśli jest to możliwe zazwyczaj sprzedający określa indywidualne warunki. Najczęściej możemy się spotkać z sytuacją wymiany towaru lub zwrotu kosztów w formie karty podarunkowej, którą możemy zrealizować tylko w danym sklepie lub w sieci sklepów.
Dlatego dokonując zakupu w sklepie stacjonarnym musisz go dobrze przemyśleć i dodatkowo zapytać sprzedawcę czy możliwy będzie zwrot towaru i w jakim czasie.
Pamiętaj! Istnieje kilka grup produktów, których nie możesz zwrócić. Są to między innymi:
- towary, które ulegają szybkiemu zepsuciu lub mają krótki termin przydatności do użycia (np. artykuły spożywcze typu owoce, jogurty, pieczywo),
- rzeczy wyprodukowane na podstawie wytycznych konsumenta lub wyraźnie zindywidualizowane (np. meble na wymiar, suknia szyta na miarę, biżuteria na indywidualne zamówienie),
- towary, których opakowanie otworzysz, a były zapieczętowane ze względu na ochronę zdrowia lub higienę (np. towary lecznicze, chusteczki nawilżające),
- zapieczętowane programy komputerowe na płytach kompaktowych, nagrania dźwiękowe czy wizualne które otworzysz lub zainstalujesz.
- bilety lotnicze czy bilety na wydarzenia sportowe lub kulturalne, chyba że sprzedawca określi inne zasady zwrotu.
Jeśli masz problem z uzyskaniem zwrotu towaru pomoc możesz otrzymać:
- pod numerami Infolinii Konsumenckiej 801 440 220 oraz 22 290 89 16, prowadzonej przez Fundację Konsumentów, od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 – 18:00, opłata wg taryfy operatora,
- w Konsumenckim Centrum E-porad, gdzie eksperci Stowarzyszenia dla Powiatu, Stowarzyszenia Aquila i Stowarzyszenia Euro-Concret udzielają odpowiedzi drogą elektroniczną pod adresem: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.,
- u miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów,
- w punktach nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego.