Zdju0119cie logo peu0142na

W dniu 22 maja 2018 r. w ramach działań edukacyjnych został przeprowadzony wykład skierowany do osób, które ukończyły 65 lat, który to wykład odbył się w Klubie Seniora funkcjonującym na terenie miasta Działdowo (powiat działdowski). Prelekcję poprowadziła Pani r.pr. Katarzyna Zaremba.

W pierwszej kolejności przypomniano, że na terenie Działdowa funkcjonuje Punkt Nieodpłatnej Pomocy Prawnej. Wyjaśniono komu przysługuje nieodpłatna pomoc prawna, jaki jest zakres udzielenia nieodpłatnej pomocy prawnej, jak również siedzibę w której funkcjonuje Punkt Nieodpłatnej Pomocy Prawnej oraz godziny otwarcia Punktu. Ponadto uczestnicy otrzymali broszury informacyjne, które zostały przygotowane przez ZABORSKIE TOWARZYSTWO NAUKOWE.

 

Przechodząc do merytorycznej części wykładu poruszono dwie kwestie. Pierwsza dotyczyła instytucji przedawnienia roszczeń i obecnie powszechnie występującej praktyki skupowania wierzytelności przez firmy windykacyjne. W nawiązaniu do tego wskazano, jak skutecznie bronić się przed ewentualnymi praktykami firm windykacyjnych oraz na co zwrócić uwagę, gdy mamy styczność z firmą windykacyjną. Wobec tego odwołano się do instytucji przedawnienia roszczeń, w szczególności: terminów przedawnienia roszczeń, zwłaszcza w odniesieniu do kredytów czy pożyczek, jak liczyć czy nasze roszczenie nie uległo przedawnieniu, czynności których dłużnik nie powinien podejmować z firmami windykacyjnymi, aby tym samym nie doszło do przerwania biegu przedawnienia (m.in. nie podpisywać żadnej ugody, nie występować z wnioskiem o rozłożenie zadłużenia na raty, nie występować z wnioskiem o odroczenie terminu zapłaty, nie występować o umorzenie części zaległości czy nie dokonywać żadnych wpłat na poczet zadłużenia). Zasygnalizowano również, co należy uczynić w przypadku, gdy sprawa skierowana została na drogę postępowania sądowego, odwołując się w tym zakresie, m.in. do kwestii podniesienia zarzuty przedawnienia roszczenia.

Druga część wykładu dotyczyła ustawy o prawach konsumenta, tj. umów zawieranych na odległość oraz umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa. Poruszona została kwestia prawa do odstąpienia od ww. umów, formy jaką należy zachować odstępując od umowy, jak również terminu do odstąpienia od umowy i sposobu jego liczenia, wymogów jakie należy zachować w przypadku skorzystania z uprawnienia do odstąpienia od umowy, skutków odstąpienia od umowy oraz kosztów zwrotu rzeczy. Ponadto wskazał również o czym przedsiębiorca jest obowiązany informować konsumentów i skutkach zaniechania temu obowiązkowi.

W nawiązaniu do powyższego odwołano się również do praktyk stosowanych przez różnego rodzaju firmy oferujące sprzedaż usług, m.in. energii elektrycznej, które to firmy wprowadzały konsumentów w błąd, m.in. przedstawiając się jako dotychczasowi sprzedawcy prądu, po czym okazywało się, że była to nowa firma, a konsument zamiast obniżenia rachunków płacił w rzeczywistości dwa rachunki czy braku poinformowania o prawie odstąpienia od umowy. Tym samym zasygnalizowano na co należy zwrócić uwagę rozmawiając z przedstawicielami firm oferujących sprzedaż usług. Z uwagi na decyzję UOKiK, która zapadła w związku ze stosowaniem takich praktyk, zwrócono uwagę jakie uprawnienia przysługują konsumentom w oparciu o decyzję wydaną przez UOKiK, w sytuacji gdy konsumenci zawarli takie umowy i je rozwiązali, przy czym wiązało się to z koniecznością uiszczenia na rzecz przedsiębiorców kar umownych z tytułu rozwiązania umowy.