Czy w sytuacji gdy zakład ubezpieczeń odmawia wypłaty odszkodowania lub wypłacone odszkodowanie zaniżył musimy od razu kierować sprawę do sądu? Nie – wystarczy sporządzić odwołanie od decyzji. Ja je napisać i jaki mamy na to termin. Wszystkie te informacje znajdziesz poniżej.
Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela jest najprostszym i darmowym sposobem, aby zakwestionować stanowisko zakładu ubezpieczeń wyrażone w decyzji bez wchodzenia na drogę sądową. Postępowanie sądowe natomiast wiąże się z wydatkami i jest czasochłonne. Dopiero gdy odwołanie od decyzji ubezpieczyciela zostanie rozpatrzone negatywnie pozostanie nam skierowanie sprawy do sądu.
Odwołanie się od decyzji ubezpieczyciela powinno się wnieść w terminie 3 lat od doręczenia decyzji. Bieg przedawnienia roszczenia o świadczenie do ubezpieczyciela przerywa się także przez zgłoszenie ubezpieczycielowi tego roszczenia lub przez zgłoszenie zdarzenia objętego ubezpieczeniem. Bieg przedawnienia rozpoczyna się na nowo od dnia, w którym zgłaszający roszczenie lub zdarzenie otrzymał na piśmie oświadczenie ubezpieczyciela o przyznaniu lub odmowie świadczenia. Jest to termin ogólny, od którego oczywiści są przewidziane wyjątki.
Gdy szkoda powstała wynika z czynu niedozwolonego to roszczenia z tego tytułu również ulegają przedawnieniu po 3 latach. Jednocześnie z tym zastrzeżeniem, że jest on liczony od dnia, w którym poszkodowany dowiedział się albo przy zachowaniu należytej staranności mógł się dowiedzieć o szkodzie i o osobie obowiązanej do jej naprawienia. Jednakże w tej sytuacji termin ten nie może być dłuższy niż 10 lat od dnia wyrządzenia szkody (art. 442 § 1 kc).
Jeśli szkoda jest skutkiem przestępstwa, do przedawnienia dochodzi po 20 latach (art. 442 § 2 kc). W takiej sytuacji bieg przedawnienia rozpoczyna się dopiero w momencie, gdy powzięto wiadomość o szkodzie.
W jaki sposób napisać odwołanie od decyzji ubezpieczyciela?
Trzeba oczywiście podać dane osoby pokrzywdzonej (imię, nazwisko, dane adresowe) oraz oznaczenie towarzystwa ubezpieczeniowego (nazwa, adres), niezbędne też będzie wskazanie numeru decyzji wydanej przez ubezpieczyciela, którą kwestionuje poszkodowany i numer szkody. Trzeba także napisać uzasadnienie odwołania. Uzasadnienie ma kluczowe znaczenie, dlatego też powinny znaleźć się w nim wszystkie informacje mogące wpłynąć na zmianę decyzji towarzystwa ubezpieczeniowego. Powinniśmy w nim powołać się na dokumenty (np. faktury), których nie jesteśmy w stanie opłacić z wypłaconej przez zakład ubezpieczań kwoty, warto podać informacje o cenach jeżeli ich wartość została zaniżona. Można także przedłożyć prywatną ekspertyzę rzeczoznawcy.
W jaki sposób złożyć odwołanie?
Najlepiej jest je wysłać korzystając z usług operatora pocztowego, np. listem poleconym ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Wówczas mamy pewność że przesyłka dotarła do ubezpieczyciela i posiadamy informację kiedy do tego doszło. Ma to istotne znaczenie, gdyż zakład ubezpieczeń powinien co do zasady rozpatrzyć odwołanie w terminie 30 dni od daty doręczenie mu odwołania (a jeżeli sprawa jest wyjątkowo skomplikowana nawet 60 dni).