Samochód, z racji swojej złożonej konstrukcji, jest na rynku wtórnym rzeczą która często może posiadać wiele wad ukrytych, niewidocznych na pierwszy rzut oka i niedających się wychwycić przy oględzinach przed zakupem. Niektóre wady ukryte przez sprzedającego, dają się wychwycić dopiero po jego zakupie Na szczęście, przepisy prawa chronią kupującego, a nowy nabywca może dochodzić od sprzedawcy odpowiedzialności na zasadach rękojmi.

Wada ukryta pojazdu to taka wada, o której kupujący nie wiedział podczas kupowania samochodu. Pojęcie dotyczy wad których sprzedawca był świadomy i świadomie je zataił ale także tych które nie były mu znane, tak więc do wad ukrytych zaliczamy również takie, które istniały w chwili zawierania umowy sprzedaży, ale nie można było ich zobaczyć. Wady takie można podzielić na wady techniczne i na wady prawne. Do wad technicznych można zaliczyć wszelkiego rodzaju usterki i uszkodzenia pojazdu, pod względem mechanicznym, wizualnym, lakierniczym itp. które mają wpływ na wartość cenową i jakościową kupowanego auta. Do wad prawnych zaliczamy takie fakty, że np. rzecz stanowi własność osoby trzeciej albo że jest ograniczona w korzystaniu lub rozporządzaniu przez decyzję lub orzeczenie właściwego organu – np. sprzedający zataił, że na samochodzie ciąży egzekucja komornicza. Do wad ukrytych zaliczamy również brak właściwości o których zapewniał sprzedawca, np. że pojazd był bezkolizyjny, a w rzeczywistości taki nie jest.

Za wadę ukrytą samochodu przysługuje prawo do rękojmi o którym to prawie traktują artykuły 556-576 Kodeksu cywilnego. Przepisy jasno wskazują że sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, za wady sprzedanej rzeczy. Wartym uwagi jest czas stwierdzenia wady rzeczy, bo jeśli kupującym jest konsument (a sprzedający przedsiębiorcą), to wówczas jeśli wadę stwierdzono przed upływem roku od transakcji, to domniemywa się że wada lub jej przyczyna istniała już w chwili sprzedaży i przekazania pojazdu kupującemu. Kupujący może dochodzić swoich roszczeń na podstawie ustawy o prawach konsumenta - dot. niezgodności towaru z umową jeśli sprzedawany samochód jest niezgodny z umową jego sprzedaży. Ustawa wymienia katalog okoliczności, w których można uznać że taka niezgodność występuje a jest to:

  • brak właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia
  •  brak właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór,
  • niezdatność do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia,
  •  wydanie kupującemu rzeczy w stanie niezupełnym.

Kupujący może w ramach rękojmi żądać obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy, albo usunięcia wady rzeczy lub wymiany jej na nową (przy zakupie auta używanego jest to jednak oczywiście niemożliwe). Odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi trwa 2 lata od daty zakupu, jednak kupujący ma rok od momentu wykrycia wady na zgłoszenie jej sprzedającemu.